Maria är oldfluencer: ”Äldre kvinnor ska ha en röst och synas”

Att blanda gammalt och nytt är Maria Sörenssons, 65, specialitet. Som ”oldfluencer” inspirerar hon andra att återupptäcka gamla plagg som blivit moderna igen. Och på en punkt är hon tydlig – mode har ingen övre åldersgräns.
– Allt handlar om hur man bär upp plagget, säger hon.
På övervåningen i Maria Sörenssons villa i Lund finns ett helt rum inrett till walk in closet. Här hänger prydliga rader med klänningar, skjortor och byxor på klädställningar, i en hylla står mängder med skor och i en byrå förvaras färgglada scarfar och andra accessoarer. Maria kallar rummet för sin skaparverkstad.
– Att sätta ihop olika kombinationer av kläder och skapa en look som matchar säsongen, mitt humör för dagen och som också speglar dagens mode, det är det roligaste jag vet. Klädkammaren är som en liten klädbutik och där letar jag efter sådant som uppfyller kriterierna för dagen och så skapar jag. Det är mycket fåfänga och flärd i det, men det gör mig glad.

Får hjälp av döttrarna med tekniken på Instagram
För Maria, som till vardags jobbar som studie- och karriärvägledare vid Lunds tekniska högskola, är kläder ett sätt att uttrycka sig – precis som dans eller måleri är för andra. Vissa dagar kommer intrycken till henne på en gång, andra dagar funderar hon länge på vad hon ska ta på sig.
– Jag är inte bara en flärdfull människa, det handlar mycket om funktionalitet också. Jag cyklar till exempel till jobbet, så jag tar alltid vädret i beaktande. Färg, form och funktion, allt är lika viktigt. Jag vill att allt jag har på mig, även skor och accessoarer, ska utgöra en helhet och passa ihop. Jag älskar den utmaningen.

Allra roligast tycker hon att det är att dela med sig av sina skapelser och inspirera andra. För fem år sen startade hon Instagramkontot @aginginstyle, där hon varje vecka publicerar bilder på sina olika skapelser och delar dem med sina närmare 14 000 följare.
– Det var mina döttrars idé från början. Vi tre skickade dagligen bilder till varandra med ”outfit of the day” och de tyckte att jag borde starta ett konto för att kunna dela med mig till andra också. Så de hjälpte mig med tekniken i början och sen har jag fått kämpa på själv. Som tur är har jag fortfarande mina döttrar som support.
I stället för konsumtionshets uppmuntrar Maria sina följare att återupptäcka gamla plagg som blivit liggande i garderoben. Själv blandar hon mer än gärna en kjol från 70-talet med en splitterny blus. Att hennes egen garderob är fullproppad med välbevarad vintage kan hon tacka sin mamma Kim för.

– Mamma tog alltid så väl hand om sina saker och lärde mig att göra detsamma. Och när jag slarvade och ville kasta bort saker i tonåren, då tog hon tillvara på dem i smyg och sedan fick jag tillbaka dem 20 eller 30 år senare. Och då tyckte jag att det var otroligt roligt att återse dem och upptäcka att de blivit moderna igen. Jag uppmuntrar mina följare att ta vara på de plagg som håller hög kvalitet. Vi har ju alla läst att klädindustrin är en jättebov och eftersom mode går i cykler behöver man på så sätt inte köpa nytt varje år.
Har ärvt intresset för mode av sin mamma
Det är också från mamma Kim som Marias intresse för kläder och mode kommer från allra första början. Hon hade utbildat sig till det som på den tiden kallades modedirektris och var skolad att jobba med förstklassig haute couture.

– Bland mina tidigaste minnen är att jag står och ser på hur mamma gör sig fin. Mamma gillade det klassiska, tidlösa modet, men också det djärva och roliga, sådant man drar på munnen åt. Hon hade en vördnad för det vackra och gamla, men hade samtidigt fingret i luften och var inte rädd för att prova nya saker. Hennes smak fascinerar mig fortfarande.
Även om Maria är säker i sin stil gillar hon att experimentera och klär sig gärna lekfullt och med mycket färg. När det kommer till nya trender har hon efter alla år som modeintresserad insett att de faktiskt inte existerar.
– Trender är ju egentligen små varianter av olika flugor, och vi som har levt så här länge inser att det sällan är något nytt under solen. Därför vill jag slå ett slag för att spara gamla kläder som håller god kvalitet, eftersom olika passformer och accentplagg återkommer med några årtiondens mellanrum. Med det sagt är jag såklart också påverkad av trender som alla andra. Ibland kan det hända att jag först efteråt ser att jag har anammat en viss trend.
Visar att det går att trivas med sitt åldrande
En av Marias viktigaste målsättningar med Instagramkontot är att visa att mode också är till för äldre personer. Att även kvinnor som har fyllt 60 får lov att klä sig i färg och att mode är till för alla att njuta av.

– Jag vill att äldre kvinnor ska ha en röst och synas i samhället. Vi i min generation kommer inte att vilja gå och gömma oss vid 67, vi vill vara delaktiga och lyssnade på. En genväg till detta är att synas – om vi först syns är det lite lättare att lyssna på oss sen. Därför är jag mån om att låta åldrandet synas på mina bilder. Jag låter håret vara grått, har inte lagt mig under kniven, jag injicerar inga fillers eller liknande och jag bleker inte tänderna. Jag hoppas vara en förebild för yngre kvinnor också och visa att det går att trivas med sitt åldrande. Om jag inte respekterar min ålder, hur kan jag då begära att andra ska göra det?

Att man skulle bli för gammal för att bära vissa typer av plagg, fnyser Maria bara åt. För henne har mode och trender ingen övre åldersgräns.

– Allt handlar om hur man bär upp plagget. Jag har sett underbara bilder på 95-åringar i minimala badkläder. De är som russin och allt på dem hänger, men den glädje och självsäkerhet de utstrålar där på stranden är fantastisk. De gör sig själva till subjekt i stället för objekt och då kan kvinnan klä sig precis hur som helst. Jag blir beklämd när jag ser kvinnor göra sig till objekt och i mina egna poster lägger jag mig vinn om att visa att jag inte är där för andras skull, bara för min egen. Jag äger min outfit och det uttryck jag vill utstråla.
Älskar att få kommentarer på Instagram
Själv kallar sig Maria för ”oldfluencer”, snarare än influenser. Det senare begreppet har hon svårt att identifiera sig med eftersom hon mest förknippar det med ”unga tjejer som tjänar pengar på att marknadsföra nagellack de egentligen inte använder”. Instagramkontot är således ingen stor inkomstkälla, men interaktionen med följarna ger henne så mycket mer.
– Jag älskar att få kommentarer! Häromdagen var det någon som skrev ”Chanel, vilket trevligt tema”, men det kan också vara ”åh, en sådan hade jag på 80-talet, den ska jag leta fram ur garderoben”. Att få lov att vara en inspiratör är en ynnest. Jag önskar så att mamma hade fått se hur mycket hennes klädskatt betyder. Att kläder hon sparat i påsar längst inne i garderoben är uppskattade av folk från hela världen. Jag blir lite rörd när jag tänker på det faktiskt.
Affiliate Gallery